Zabezpečovanie kvalitných a dostupných sociálnych služieb je jednou z kľúčových úloh slovenských samospráv. Jej naplnenie je však za súčasných podmienok neľahké – najmä pre zvyšujúce sa nároky na ľudské kapacity a rozpočet. Už samotné nastavovanie procesov predpokladá komplexnú analýzu ponuky a dopytu. Následné hľadanie vhodných riešení tiež vyžaduje vysoký stupeň odbornosti. Ide totiž o špecifickú oblasť služieb, v ktorej je kladený veľký dôraz na kvalitu pracovníkov z pohľadu osobnej integrity, profesionality či mäkkých zručností ako empatia a schopnosť pracovať s ľuďmi. Netreba opomínať fakt, že tieto služby predstavujú dôležitý nástroj sociálnej spravodlivosti a vyrovnávania rozdielov. Pre zabezpečovanie účinných politík v sociálnej oblasti efektívnym a dôstojným spôsobom je nevyhnutný plán a stratégia založená na čo najdôkladnejšom poznaní situácie v danej samospráve. Komunitný plán sociálnych služieb je dokumentom, ktorý umožňuje samospráve plánovať, zabezpečovať a vyhodnocovať účinnosť zvolených opatrení. Spracovanie a prijatie dokumentu by nemalo byť iba o splnení zákonnej povinnosti. Ak sa ku komunitnému plánovaniu pristupuje zodpovedne, výsledok vie prispieť k zlepšeniu existujúceho stavu. Jeho úlohou je totiž na základe dát zistiť dopyt a ponuku po sociálnych službách, silné a slabé stránky aktuálneho stavu, ako aj výzvy do budúcnosti. Nevyhnutným predpokladom pre kvalitné spravovanie je tvorba verejných politík na základe dôkazov s dôrazom na kvalitný zber dát a následné prehodnocovanie prijatých opatrení. Predkladaný komunitný plán stojí na troch hlavných pilieroch:
a. na poznaní príkladov dobrej praxe,
b. analýze kvantitatívnych a kvalitatívnych dát,
c. participácii odbornej i širokej verejnosti a spolupráci kľúčových aktérov.
Komunitný plán vychádza z príkladov dobrej praxe 30 najväčších samospráv na Slovensku, ktoré poskytli obsahové inšpirácie. Základ tohto dokumentu tvoria kvalitatívne a kvantitatívne dáta. Štatistické údaje o populácii mestskej časti Karlova Ves (ďalej aj ako „KV“) sú doplnené o poznanie z fokusových skupín, dotazníkového zberu, hĺbkových rozhovorov a pocitových máp. Zámerom bolo prepojiť dáta z viacerých zdrojov a zachytiť pohľady rôznych skupín obyvateľstva. Inými slovami, ambíciou komunitného plánu je dať „hlas“ často opomínaným občanom. Predpokladom kvalitného komunitného plánu je spolupráca medzi obyvateľmi mestskej časti, poskytovateľmi sociálnych služieb, oddelením sociálnych vecí mestskej časti a výskumníkmi. Spolupráca týchto zložiek, ktoré majú rozličné poznanie a zručnosti, umožnila vznik dokumentu, ktorý pokrýva cieľové skupiny sociálnych služieb. Výstupy dokumentu zodpovedajú realite a sú využiteľné v strategických rozhodnutiach mestskej časti Karlova Ves.
Celú analýzu si prečítajte TU.
Projekt ‘Participatívna tvorba komunitného plánu sociálnych služieb: Pilotný projekt Karlova Ves’ je podporený z programu ACF – Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.