Odborné školy: Dve stoličky, len jeden žiak

Romana Gogová, Hospodárske noviny│3.8.2018

Dve stoličky na jedného žiaka. Aj takto by sa dal nazvať záujem, ktorí prejavujú žiaci o štúdium na odborných školách.

Stredné odborné učilištia nefungujú už 10 rokov, nahradili ich stredné odborné školy. Tie sa aktuálne boria s nízkym záujmom študentov. Aj keď sú kapacitne dobre vybavené, učí sa na nich len polovica žiakov, ktorých by zvládli vyučiť. V praxi to spôsobuje problémy, kým napríklad trh práce potrebuje viac ako tisíc železničiarov, v škole sa ich učí len desiatka.

Vyučili by dvojnásobok

Údaje zo Štatistického úradu ukazujú, že kým v roku 2007 bolo na Slovensku evidovaných 246 stredných odborných škôl, o rok neskôr ich bolo už 502. Nejde pritom o žiaden nárast záujmu mladých ľudí o odborné školy. Pred 10 rokmi sa totiž všetky stredné odborné učilištia, ako upozorňuje ministerstvo školstva, stali strednými odbornými školami. Ich vysoký počet kontrastuje s nízkym záujmom. Na tento stav upozorňuje rezort školstva dlhodobo. Kým napríklad v roku 2008 sa na týchto školách vzdelávalo viac ako 194-tisíc detí, tento školský rok to bolo len 130-tisíc. Napríklad v odbore elektromechanik telekomunikačnej techniky sa nevyučil ani jeden absolvent, na trhu by sa ich však uplatnilo viac ako tisíc. Záujem sa nezvýšil ani tento rok, z viac ako 37-tisíc deviatakov prišlo na stredné odborné školy 14 690 prihlášok. Každý žiak má pritom právo poslať prihlášku až na dve školy. Koľko žiakov teda reálne na tieto školy nastúpi, bude známe v septembri.

Ministerstvo školstva sa snaží do stredných odborných škôl nalákať viac mladých ľudí. Jedným z opatrení, je aj nastavenie kritérií, podľa ktorých budú vyššie územné celky otvárať prvé triedy na školách. Župy musia vychádzať zo situácie na trhu práce. Študentom to má zabezpečiť, aby sa po skončení školy ľahšie uplatnili. Aktuálne totiž až 63 percent absolventov stredných škôl nepracuje vo vyštudovanom odbore. „Situácia je taká, že kapacita bývalých učilíšť je nastavená na stotisícové populačné ročníky.  (pokračovanie v článku)