Štát plánuje dať ďalšie 4 milióny eur na projekt, ktorý takmer nikto nevyužíva

Martin Turček, Aktuality.sk│10.5.2018

Skoro nikto ich nevyužíva, stáli nás už 16 miliónov eur a ďalších 5 miliónov eur by mohli z vreciek daňových poplatníkov ešte vytiahnuť. Hovoríme o systéme Integrované obslužné miesto občana (IOMO), ktorý čelí kritike starostov mestských častí hlavného mesta.

Článok sme aktualizovali vo štvrtok o 14:07

Na nových obslužných miestach ľudia získali prístup k elektronickým službám štátu. Na počkanie tak na miestnom úrade dostanú výpis z registrov katastra, trestov či obchodného registra. Tieto obslužné miesta vytvorili na poštách a matričných úradoch po celom Slovensku.

Má to však jeden háčik. Už pred spustením projektu boli tieto služby dostupné na poštách, tvrdí vo svojom blogu aktivista zo Slovensko.Digital Ján Suchal. Pribudla teda iba možnosť, zájsť si pre dokumenty aj na matriku. Napriek tomu si úrad vicepremiéra pre informatizáciu projekt pochvaľuje.

„IOMO šetria občanom čas a peniaze, ktoré by si inak museli vyčleniť na cestu do najbližšieho okresného mesta pre vybavovanie potrebných dokumentov a výpisov. Konkrétnym príkladom je obec Mužla (okres Nové Zámky), v ktorej bolo v priebehu niekoľkých týždňov poskytnutých 171 Výpisov z Listu vlastníctva z dôvodu prípravy projektu pre budovanie kanalizácie v obci,“ uviedlo pred časom tlačové oddelenie vicepremiéra.

Slabý záujem?

Redakcia Aktuality.sk však už získala aj údaje, ktoré porovnávajú celkové využívanie služieb na pobočkách Slovenskej pošty a na ostatných kontaktných miestach, ktoré sú dostupné vďaka systému IOMO. Údaje sú za obdobie prvých 10 mesiacov roka 2017.

Ľudia tieto služby využili na pobočkách pošty v 513-tisíc prípadoch. Iné miesta poskytli tieto služby len 699-krát. Vládou vyzdvihovaný príklad z Mužle teda tvoril celú štvrtinu prípadov, kedy ľudia využili obslužné miesto na úrade.
Úrad vicepremiéra Richarda Rašiho a minister financií Peter Kažimír (obaja Smer-SD) napriek tomu objednal budúci servis a rozvoj systému za 4 milióny eur. Plánovalo sa to už v čase, keď na Rašiho stoličke sedel súčasný premiér Peter Pellegrini.

Robíme pre ľudí

Komu by vlastne ďalší rozvoj projektu pomohol – občanom, alebo úradníkom? Zo žiadosti o eurofondy vyplýva, že projektom sa sledujú len dva ciele: vytvorenie 10 pracovných miest a vytvorenie 20 služieb systému.

Podľa Veroniky Prachárovej z Inštitútu SGI ide prvá požiadavka proti všeobecnej snahe o automatizáciou procesov: ‚‚Takýto indikátor nič relevantné nemeria, čiže ním nezistíme, do akej miery bol projekt úspešný.“

Ani 20 nových služieb neznamená veľký prínos pre občanov. Zo zmluvy vyplýva, že každá nová služba poslúži len úradníkom. Stačí sa len pozrieť na názvy nových služieb, napríklad: Zápis do znalostnej databázy či Poskytnutie prístupu k školiacemu modulu.

„Napriek tomu, že aplikačné služby pri zúženom ponímaní nemajú priamy prínos pre občana/podnikateľa, spolu tvoria systém, ktorý umožňuje asistovaný prístup k službám štátu, čo vnímame ako veľký benefit realizovaných projektov,“ uviedlo tlačové oddelenie vicepremiéra pre informatizáciu.

Aj ministerstvo financií projekt považuje za úspech. „Funguje v 1600 prevádzkarňach a má vyše 4 500 používateľov – pracovníkov poskytujúcich asistenčnú službu prostredníctvom IS IOM.”

Podľa Prachárovej sú merateľné výsledky v žiadosti o eurofondy opísané nedostatočne. Medzi indikátormi by sa podľa nej mal nachádzať aj ukazovateľ o počte podaní cez IOM.

Práve ten sa podľa nej napĺňa len vo veľmi malej miere. Podaní bolo dokonca menej, ako je počet úradov, kde sa systém zavádzal.

Systém za milióny ukazuje, ako občan robí úradom poštára

Suchal v spomínanom blogu uznáva, že systém sám o sebe je dobrým nápadom. Mohol totiž ponúkať množstvo elektronických služieb na úradoch napríklad dôchodcom, z ktorých sa väčšina zrejme nenaučí ovládať štátny web slovensko.sk.

Podľa Suchala však projekt IOMO napokon ukázal len to, aké zbytočné doklady štátnych inštitúcií musí občan dodávať iným štátnym orgánom.

Hlavné služby, ktoré mal systém poskytovať – teda podávanie návrhov, žiadostí a iných podaní – systém dnes vôbec neponúka.
Navyše, získavanie výpisov už v blízkej budúcnosti nebude pre občana ani potrebné. Od leta ich štát od občanov vôbec nemá vyžadovať.

Zadanie neexistuje

Problém nie je len v tom, aké služby systém poskytuje k dnešnému dňu, ale aj v tom, že zoznam služieb, ktoré by mal systém občanom ponúkať, nie je nikde spísaný.

Zoznam služieb neobsahuje ani miliónová zmluva na systém, ani žiadosť o nenávratný finančný príspevok. Rovnako nie je zoznam uvedený ani v iných zverejnených dokumentoch. Zoznam plánovaných služieb nám neposkytol ani zástupca dodávateľskej firmy Ditec Csaba Baráth.

Na čo chcú ďalšie milióny?

Podľa úradu vicepremiéra majú ísť ďalšie peniaze – okrem údržby systému – aj na zaručenú konverziu. O čo presne ide? To sa v zadaní nepíše.

Podľa dát o používaní ju systém zvládal už v máji 2017, nie je teda jasné, prečo na jej implementáciu majú ísť ďalšie peniaze. Zaručená konverzia sa navyše nachádzala už v pôvodných manuáloch k systému IOMO a zamestnancom úradov bola zaručená konverzia prezentovaná na prvých školeniach k systému.
Napriek tomu, že systém IOMO robí desiatky zaručených konverzií, obciam sa stále odporúča, aby za konverziu platili firme Ditec.

Zložitá cesta k informáciám

Keď sme chceli získať informácie o tom, ako sa systém využíva, nebolo to jednoduché. Dáta sme museli žiadať od Slovenskej pošty a potom ich odčítať od celkového počtu podaní občanov.
Úrad vicepremiéra Pellegriniho nám nedokázal dodať informácie o počte podaní na poštách a na ostatných úradoch napriek zaslanej infožiadosti. Zmluva na tento systém pritom jasne vyžaduje, aby modul reportingu zabezpečil spracovanie a evidenciu.
Modul reportingu pritom mal spolu s ďalšími dvoma modulmi a integráciou na slovensko.sk dohromady stáť 3,6 milióna eur.

Aktualizované:
Posledný aprílový deň bola v centrálnom registri zmlúv zverejnená 4-miliónová zmluva na údržbu systému s dodávateľmi Ditec a Enterprise solutions Slovakia (predtým Hewlett-Packard). Na portále Úradu pre verejné obstarávanie však nebola zverejnená informácia o ukončení tendra.