Na brehu Stredozemného mora, konkrétne v španielskom Alicante, som si prečítal spravodajstvo slovenskej tlače o pólo turnaji organizovanom na Štrbskom plese finančnou skupinou J&T a opäť som si raz uvedomil, že najväčším slovenským nepriateľom kapitalizmu sú niektorí naši miliardári. Nie svojou podnikateľskou dravosťou či láskou k zisku, ale tým, že nám tak radi pripomínajú svoj pochybný pôvod a oligarchickú, až parazitickú podstatu a to symbolizmom, ktorý by ťažko vymyslel aj ultraľavičiar, ktorý ich chce zdiskreditovať.
V Alicante som sa ocitol na predĺženom víkende vďaka Ryanairu, keďže len vďaka nemu mohla stáť spiatočná letenka pre štyroch ľudí spolu 160 Eur vrátane všetkých poplatkov a batožiny. Ryanair je vynikajúci symbol fungujúceho spotrebiteľského kapitalizmu. Jeho zakladatelia nevynašli novú technológiu, len spolu s ďalšími pioniermi dokázali s brutálnou efektívnosťou vybudovať model nízkonákladových aerolínií tak úspešne, že ovládol celú Európu. Nie vždy je to príjemné, ale funguje to.
Šéf Ryanairu Michael O'Leary je tiež miliardár a ani sa nesnaží tváriť sa na ľudomilstvo. Jeho obľúbená prezentácia v médiách zdôrazňuje úspornosť – za posledný rok sme si napríklad mohli prečítať úvahy o účtovaní za použitie toalety či dizajne lietadiel, v ktorých sa bude dať lietať postojačky. Existuje aj slávna príhoda, ako sa dal interviewovať novinárkou v taxíku a potom ju nechal zaplatiť.
Jeho úspech sa však zakladá na tom, že dokázal miliónom zákazníkov priniesť niečo, čo by predtým nezažili. Bez Ryanairu chodili zo Slovenska do Alicante na výlety najmä Rezeš, Nagyová a iné dnes už často zabudnuté postavičky, ktorí si tu pokupovali domčeky. Bez priameho a lacného spojenia to totiž vyžaduje buď súkromné lietadlo, alebo drahú letenku z Viedne aj s prestupmi.
Patrik Tkáč a jeho spoločníci predstavujú protiklad Ryanairu nie preto, že sú arogantnejší či dravší, ale preto, že za svoj vzostup a bohatstvo vďačia primárne konexiám, nie dobrým produktom. O'Leary sa so štátnymi úradníkmi stretáva len vtedy, keď tlačí na nižšie letiskové poplatky na verejných letiskách (na súkromníkov však tlačí rovnako). Zameranie J&T na nehnuteľnosti, energetiku či verejné zákazky naopak prezrádza, že pridanú hodnotu tejto skupiny tvoria styky a vybavovanie až v prvom rade, pretože o tie v týchto biznisoch najviac ide.
Demonštratívne obsadenie a osr…nie Štrbského plesa ich koňmi, ku ktorému nás láskavo prizvali sa pozerať, je tak len symbolickou bodkou za tým, čo (nielen) táto skupina urobila s imidžom kapitalizmu na Slovensku. Niežeby u nás neboli aj miliardári ryanairovského razenia, ale vo verejnej prezentácii nemôžu konkurovať našim pseudooligarchom. A tak tí budú naďalej kaziť dobré meno kapitalizmu, hoci namiesto trhu vďačia za svoj úspech politikom a úradníkom.
Publikované ako blog v hnonline.sk