Odovzdali sme Zlaté vedro za rok 2024: mestám Trnava, Bratislava a Malacky

Odkaz pre starostu odovzdal ocenenie Zlaté vedro najlepším mestám a obciam za rok 2024. Podnety od občanov najlepšie riešila Trnava, za komunikáciu získalo ocenenie Hlavné mesto SR Bratislava. Medzi menšími samosprávami zvíťazilo v obidvoch kategóriách mesto Malacky. Portál, ktorí mnohí aktívni občania po celom Slovensku používajú na nahlasovanie problémov obciam a mestám, predstaví novú platformu.

„Odkaz pre starostu už 15 rokov používajú ľudia po celom Slovensku, aby samosprávam nahlásili problémy, na ktoré vo verejnom priestore narážajú,” hovorí Veronika Jursová Prachárová, riaditeľka Inštitútu pre dobre spracovanú spoločnosť, organizácie, ktorá stojí za portálom Odkaz pre starostu. „Každý rok preto oceňujeme tie samosprávy, ktoré by v riešení podnetov a v komunikácii s občanmi mohli byť inšpiráciou pre všetkých. Samosprávy pritom rozdeľujeme na menšie a väčšie, do úvahy berieme aj rozdiel v náročnosti jednotlivých podnetov alebo rýchlosť reakcií.”

Zlaté vedro za riešenie podnetov si spomedzi väčších samospráv odniesla Trnava. V roku 2024 úspešne vyriešila 1121 podnetov, ktoré jej občania nahlásili prostredníctvom aplikácie a webu Odkaz pre starostu.

„Znamená  to pre nás veľa,” hovorí primátor mesta Trnava Peter Bročka. „Možno viaceré vyriešené podnety nie sú až tak veľké investičné akcie, ale občanom mesta, ktorí v danej lokalite žijú, výrazne pomáhajú zlepšiť kvalitu ich života. Spomeniem napríklad opravy výtlkov na chodníkoch a cestách, úpravu zelene, upratanie neporiadku, aktualizáciu vodorovného a zvislého dopravného značenia alebo pasportizáciu detských ihrísk, športovísk a mobiliára. Sme radi aj za veľa podnetov, znamená to, že pozorným Trnavčanom záleží na tom, v akom prostredí žijú. Poďakovanie pri riešení podnetov patrí aj zamestnancom mesta a mestských organizácií.”

Na druhom mieste sa umiestnilo Hlavné mesto SR Bratislava. Tretie miesto v riešení podnetov získalo mesto Nitra. 

Tím Odkazu pre starostu hodnotil v osobitnej kategórii aj komunikáciu. Zameriavame sa na to, či samosprávy vysvetlia občanom, kto sa bude ich podnetom zaoberať a kedy môžu očakávať jeho riešenie, aj ako rýchlo na podnet reagujú,” vysvetľuje Pavla Rachelová, projektová manažérka Odkazu pre starostu.

 V tejto oblasti sa spomedzi väčších samospráv najlepšie darilo magistrátu mesta Bratislava, ktorému za uplynulý rok obyvatelia nahlásili 2530 podnetov. Hneď za ním sa umiestnila mestská časť Bratislava-Petržalka a na treťom mieste je mesto Trnava.

Medzi menšími mestami a samosprávami pod 20 000 obyvateľov sa na prvých troch miestach v riešení podnetov aj v komunikácii na prvom mieste umiestnilo mesto Malacky.  Malacky si ocenenie za najlepšie riešenie podnetov odnášajú už po šiestykrát, a to napriek tomu, že občania im nahlasujú čoraz viac podnetov: v roku 2024 občania nahlásili až 672, o vyše 200 viac, ako minulý rok. Mesto Malacky úspešne vyriešilo až 444 z nich, ostatné sú zatiaľ v riešení alebo uzavreté. 

„Niekoľkonásobné a opakované víťazstvo nás veľmi teší,” hovorí primátor mesta Malacky Juraj Říha. „Je to potvrdenie správnosti nášho vnímavého prístupu voči verejným priestorom. Na podnety od obyvateľov sa snažíme reagovať čo najrýchlejšie, ale nie vždy sa veci dajú urobiť „tu a teraz“. To, čo je v našich silách, riešime hneď, avšak sú problémy, ktoré objektívne potrebujú viac času a financií. Malačanom ďakujeme za ich vnímavosť a trpezlivosť. Odkaz pre starostu považujeme za prínosný ako pre samosprávu, tak aj pre obyvateľov – lebo je prehľadný, zrozumiteľný a dobre sa s ním pracuje. Za hlavnú pridanú hodnotu Odkazu považujeme to, že vďaka nemu môžu byť všímaví obyvatelia našimi „očami“ a „ušami“ v každej lokalite Malaciek.”

Na druhom mieste v riešení podnetov sa umiestnilo mesto Púchov, nasledované Dolným Kubínom. V kategórii komunikácia si ocenenie za druhé miesto odnieslo mesto Handlová a na tretej priečke sa umiestnilo mesto Púchov.

Občania najčastejšie nahlasovali podnety v kategórii Zeleň a životné prostredie, kam patria napríklad čierne skládky, poškodené stromy, ale aj upozornenia na znečisťovanie pôdy či ovzdušia. V tejto kategórii sa zároveň samosprávam darí riešiť najväčší podiel podnetov – viac ako polovicu. Celkovo v roku 2024 občania pomocou aplikácie a webstránky Odkaz pre starostu nahlásili až 16 770 podnetov, z ktorých samosprávy vyriešili 7665. Prostredníctvom tohto portálu momentálne so svojimi obyvateľmi komunikuje viac ako 170 samospráv po celom Slovensku.

„V máji 2025 plánujeme spustiť nové rozhranie platformy Odkaz pre starostu, vyvinuté v spolupráci so Slovensko.Digital a s podporou Impact Labu Nadácie Pontis,” vysvetľuje Jursová Prachárová. „Nová verzia prinesie vyššiu rýchlosť, stabilitu a efektivitu pri spracovaní podnetov od občanov.” Pri nahlasovaní podnetov bude používateľom pomáhať umelá inteligencia, čo výrazne zrýchli a zefektívni celý proces. Budú môcť pritom zverejňovať aj pochvaly a otázky pre samosprávu. „Veríme, že vďaka týmto vylepšeniam sa Odkaz pre starostu stane ešte lepším nástrojom pre zlepšovanie kvality života v našich mestách a obciach,” dodáva.

Odovzdávanie ocenenia Zlaté vedro 2024 podporili Nadácia Pontis prostredníctvom programu Impact Lab a spoločnosť Tesco. 

 

 

Výsledky všetkých miest a obcí zapojených do projektu Odkaz pre starostu

Prezentácia z odovzdávania ocenení

Záznam z odovzdávania ocenení