Odkazprestarostu.sk ocenil samosprávy s najlepšími výsledkami

Vo štvrtok 27. septembra odovzdal portál Odkazprestarostu.sk ocenenie Zlaté vedro samosprávam, ktoré v roku 2017 najlepšie riešili podnety od občanov, ako aj tým, čo s nimi najlepšie komunikovali.

Zástupcovia siedmich miest si dnes v Bratislave prebrali ocenenie Zlaté vedro. Tím Odkazprestarostu.sk udeľoval ocenenia v dvoch kategóriách. Jednou bolo “Riešenie podnetov” a druhou “Komunikácia”. Samosprávy okrem toho rozdelil na tie s počtom obyvateľov nad 20 000 a pod 20 000. V jednom prípade sa na jednom mieste umiestnili hneď dve samosprávy.

V roku 2017 portál Odkazprestarostu.sk zaznamenal dohromady 9 398 podnetov, z nich sa do dnešného dňa podarilo vyriešiť 4 339 a 2 531 ďalších je v stave riešenia. Najväčšia časť podnetov, celkom 2 293, sa týka porúch na miestnych komunikáciách. Hneď po tejto kategórii nasledujú podnety týkajúce sa mestskej zelene a životného prostredia, konkrétne je reč o 2 148 podnetoch. Okrem nich používatelia nahlasovali čierne stavby, problémy s dopravným značením, reklamovali verejné služby, upozorňovali na opustené a nepojazdné vozidlá či zlé parkovanie a mnohé iné problémy vo verejnom priestore.   

„Odkaz pre starostu považujem za veľmi významný projekt Inštitútu SGI. V rámci neho sme totiž neskončili len pri identifikovaní problémov a odporúčaní, ale pristúpili sme aj k zavedeniu nástroja na ich riešenie. Portál umožňuje obyvateľom mesta dávať samospráve rýchlo a jednoducho svoje podnety a ona má možnosť na ne primerane reagovať,“ vysvetľuje riaditeľka Inštitútu SGI Veronika Prachárová.

Riešenie podnetov

Okrem pomeru vyriešených podnetov brali hodnotitelia do úvahy aj celkový počet nahlásených podnetov v danej samospráve, ako aj ich náročnosť. Spomedzi miest nad 20 000 obyvateľov dosiahlo celkové najlepšie výsledky v riešení podnetov mesto Trnava, ktoré malo na starosti 917 podnetov a 67,83 percent z nich už vyriešilo. Ako druhé sa umiestnili Levice, ktoré zo 191 podnetov vyriešili 71,2 percent a na treťom mieste skončili dve samosprávy – mesto Prievidza s 290 podnetmi, z ktorých sa podarilo vyriešiť 68,62 percenta a bratislavská mestská časť Rača, ktorá má za rok 2017 na konte 159 podnetov, z toho 78,62 vyriešených.

V skupine miest s menej ako 20 000 obyvateľmi sa na prvej priečke umiestnili Malacky, ktoré zo svojich 244 podnetov stihli vyriešiť 73,36 percent. Na druhom mieste skončil Senec, ktorému občania nahlásili dokopy 164 podnetov a vyriešiť sa podarilo 71,95 percenta z nich. A napokon tretie miesto obsadil Púchov, ktorý sa zo svojich 102 podnetov postaral o 83,33 percent.

Komunikácia

V časti “Komunikácia” sa tím Odkazprestarostu.sk sústredil na úplnosť odpovede a teda, či obsahuje informácie o tom, kto bude podnet riešiť a kedy bude problém odstránený. Úlohu zohrala aj rýchlosť, s akou odpoveď prišla. Ak na ňu ohlasovatelia nemuseli čakať dlhšie ako sedem dní a ak sa o výsledku riešenia dozvedeli od kompetentných, mesto alebo obec získali bonusové body.

“Rok 2017 priniesol skutočne zaujímavé výsledky a ukázalo sa, že mestá, ktoré sa k nahláseným podnetom stavajú najzodpovednejšie zo slovenských samospráv, zároveň najlepšie zvládajú aj komunikáciu s občanmi cez náš portál Odkazprestarostu.sk,” zhodnotil výsledky projektový manažér portálu Martin Kollárik.

Víťazom komunikačnej kategórie v skupine miest nad 20 000 obyvateľov sa tak stalo opäť mesto Trnava, ktoré napríklad v 96 percentách prípadov poskytlo odpoveď na typ podnetov, v ktorých zadávateľ žiadal o poskytnutie nejakej informácie. Na druhé miesto sa dostalo mesto Prievidza, pri ktorom sa dá vyzdvihnúť, že v 95 percentách prípadov, kedy sa odmietli zaoberať podnetom, uviedli relevantné dôvody pre toto rozhodnutie. A napokon tretie miesto obsadili Levice, ktoré vždy vo svojej odpovedi identifikovali zodpovedný subjekt v prípade, že problém nespadal pod ich kompetenciu.

V kategórii miest s počtom obyvateľov do 20 000 zvíťazili Malacky, ktoré až v 100 percentách prípadov poskytli odpoveď na podnety, v ktorých zadávatelia žiadali poskytnutie nejakej informácie. Ako druhý sa umiestnil Púchov, ktorý vždy keď sa odmietol zaoberať podnetom, uviedol v odpovedi relevantné dôvody pre toto rozhodnutie. A tretie miesto obsadil Senec, ktorý vo svojej odpovedi v 100 percentách prípadov identifikoval iný zodpovedný subjekt za problém.

Vysvetlivky k metodológii

Tím Odkazprestarostu.sk hodnotil samosprávy na základe ich úspešnosti oproti (hypotetickej) priemernej samospráve na portáli, a to tak v kategórii riešenia podnetov, ako aj pri komunikácii. Každý podnet kontrolovali hodnotitelia manuálne, pričom v prípade riešenia podnetov bola každému podnetu priradená náročnosť na stupnici od 1 po 5. V oboch kategóriách sa v záverečnom vzorci prihliadalo aj na celkový počet prijatých podnetov. Preto je možné, že aj samospráva, ktorá vyriešila vyšší pomer podnetov, mohla skončiť za samosprávou s nižším pomerom, pokiaľ musela riešiť celkovo vyšší počet podnetov a tie spadali do náročnejších kategórií.