Mediálne zobrazovanie Rómov na Slovensku

Inštitút SGI v spolupráci s občianskym združením Romano Kher – Rómsky dom pripravil v rámci projektu Messaging Matters II – Účinné informovanie o témach sociálnej inklúzie mediálnu analýzu o zobrazovaní rómskej menšiny na Slovensku a opatrení na ich integráciu, a to najmä v oblasti vzdelávania, zamestnanosti a sociálnej politiky. Hlavným cieľom bolo zistiť ako médiá informujú o politikách sociálneho začlenenia pred, počas a krátko po parlamentných voľbách 2016, a teda v čase predstavovania volebných programov a priorít politických strán. Za týmto účelom bolo zanalyzovaných spolu 486 mediálnych príspevkov z najsledovanejších slovenských médií.
Analýza ukázala, že slovenské médiá naďalej podávajú o rómskej menšine skreslené informácie a podporujú mnohé stereotypy najmä v zmysle nadmerného zobrazovania Rómov a Rómok z osád, čo však neodráža skutočné počty Rómov žijúcich v tomto type osídlenia. V oblasti politík vzdelávania, zamestnanosti a sociálnej politiky sa médiá zamerali najmä na podporu predškolského vzdelávania a sociálnych podnikov ako účinných nástrojov na začlenenie ťažko zamestnateľných ľudí.
Hlavným problémom mediálneho zobrazovania politík sociálnej integrácie ostáva to, že politiky nie sú prezentované ako komplementárne (a teda ich vzájomná implementácia zvyšuje ich účinnosť) a tiež ich paternalistické rámcovanie, kedy členovia a členky vylúčených komuníť sú zobrazovaní ako „recipienti pomoci“ a nie ako rovnocenní partneri pri hľadaní riešení problémov chudoby a sociálneho vylúčenia.