Na stránkach denníka SME sa v týchto dňoch objavila ďalšia správa upozorňujúca na to, ako človek v akademickom prostredí, ktorého meno sa v médiách spája s plagiátorstvom a s podozrením zo zasahovania do študijnej evidencie, zostáva nepotrestaný. A nielen to. Horšie je, že bol vďaka svojim kolegom v akademickom senáte zvolený na vrcholnú pozíciu na novovznikajúcej fakulte. Ide len o ďalší príklad neriešenia veľmi problematického správania v slovenskom akademickom prostredí. Ticho sú akademici ako aj predstavitelia štátu. A už tradične jediný, komu takéto správanie vadí, sú média.
Problémy v akademickom prostredí sú aj v zahraničí. Avšak na Slovensku sme v ich riešení "zaspali" nielen v porovnaní s najvyspelejšími štátmi sveta, ale už aj s inými post komunistickými krajinami. V Maďarsku našli akademici na Semmelweisovej univerzite odvahu odobrať doktorský titul prezidentovi Schmittovi, ktorý nakoniec aj odstúpil zo svojej funkcie. V Českej republike sa v kauze Plzeňských práv akreditačná komisia, ktorá sa skladá z akademikov, nebála verejne pomenovať problémy a odobrať akreditáciu podozrivých odborov a univerzita samotná odobrala viacero neoprávnene získaných VŠ diplomov. V Rumunsku sa Ion Mang len niekoľko dní po svojom vymenovaní vzdal kresla ministra školstva, lebo bol v médiách obvinený z plagiátorstva.
U nás sme sa žiaľ ničoho podobného nedočkali. Akademici a predstavitelia vysokých škôl preferujú pred riešením problémov ich bagatelizáciu, či obviňovanie novinárov. Rovnako ani predstavitelia štátu nie sú veľmi aktívni. A to i napriek tomu, že nekalé praktiky pri vysokoškolskom vzdelávaní ohrozujú jeho základnú kvalitu. Ako môžeme hovoriť o excelencii vzdelávania či vedy, keď existujú pochybnosti, či sú u nás diplomy vydávané aspoň za minimálne naplnenie podmienok stanovených v zákone? Či keď vedecká práca môže byť postavená nie na vlastnom výskume, ale na ukradnutých myšlienkach?
Otázkou je, ako vzniknutú situáciu na Slovensku riešiť. Samosprávne mechanizmy zlyhávajú. A tak predtým než akademici sami pochopia, že sa v prvom rade oni musia snažiť o čistotu svojho mena by mali konať druhí. Verejnoprávna STV by nemala ľudí s pochybným akademickým profilom propagovať ako odborníkov. Minister školstva a Akreditačná komisia by zas jasne mali povedať, že takíto ľudia by nemali byť lídrami vrcholných vzdelávacích inštitúcií na Slovensku. A ak to nepomôže, tak sa akademici nemôžu čudovať, že štát bude musieť zaviesť nové regulačné opatrenia. Takýmito sú napríklad nástroje na odobratie neoprávnene získaných/udelených diplomov, či titulov. Taktiež kontrola toho, ako sa vysoké školy, kde sa preukážu nekalé praktiky (plagiátorstvo nevynímajúc), vysporiadajú s takouto situáciou. Ak by VŠ neboli schopné nápravy, tak by bolo namieste odobratie, či neudelenie akreditácie v relevantných odboroch. Štát by mohol aj pomôcť "rozhýbať" akademikov, aby sa nebáli riešiť problematické správanie svojich kolegov napríklad tým, že by sa zrušili voľby vedenia univerzít a fakúlt a nahradili by sa otvorenými výberovými konaniami. Týmto by sa preťali vnútorné väzby na vysokých školách.
Situácia teda nie je beznádejná a riešenia existujú a môžu byť aj úplne iné než tie vyššie uvedené. Je však reálne očakávať, že súčasná vláda bude mať vôľu siahnuť po takýchto opatreniach keď samotní akademici s k činom príliš nemajú? V programovom vyhlásení vlády ani v nespočetných mediálne prezentovaných nápadoch ministra školstva toto nie je témou. Naopak prvý konkrétny prípad týkajúci sa pochybností okolo VŠ diplomu ministra práce vyvoláva skôr pocit, že predstavitelia vlády konať veľmi nechcú. Pre premiéra sú údajne dôležitejšie manažérske schopnosti a sociálne cítenie jeho ministra. Minister školstva zase neochotu konať ospravedlňoval prekrútením autonómie univerzít na ich absolútnu svojvôľu. Nevadí mu pri tom, že za takéto "autonómne" správanie univerzít platia občania Slovenska zo svojich daní ani to, že Slovensko medzinárodne garantuje diplomy z takýchto univerzít. Nádej však umiera posledná. A len nasledujúce roky ukážu, či sa Slovensko pripojí k iným post komunistickým štátom a začne budovať novú kultúru vo vysokom školstve a vede.
Komentár bol publikovaný v SME .
Môžete zaň hlasovať vo vybrali.sme